dimecres, 21 de novembre del 2007

Via Eder-Alfa Centauro-Platinum ( Cinglera dels Esplovins)

La Alfa Centauro-Platinum, entrant per la Eder...

Dissabte aprofitant que estàvem per la zona, vam optar per aquesta via. Al passar per Oliana vam parar al bar on tenen les ressenyes de la zona, La temperatura a les 8:00 del matí al poble d'Oliana era de -7ºC, per sort més tard la temperatura va anar pujant...feia un dia transparent i això prometia hores de sol a la pared...

Ens plantem a peu de via, seguint les indicacions del llibre de les 100 millors, busquem una marca que ha d'indicar el peu de via i ha d'estar a la part més baixa de l'espero...vem veure una fletxa pintada amb pintura groga...sera aquesta?
teníem els nostres dubtes però després de no veure cap altre indicació vam optar per començar per aquí..

Primera ascensió:

Via Alfa Centauro: J.R.Alsina i Xavier Vidal.
Via Platinum: A.Garcia, J.M.Caballé, J.C.Serrano, C.Lore, B.Seculi, J.E.Bueno, S.Chacón i X.Vidal. 1983.

Aproximació: Aparquem en una esplanada a la dreta del tram de carretera antiga que voreja el 3er túnel (direcció la Seu), prenent un camí fresat que ens porta directament a l'Esperó de les Orenetes (1h).

Descens el fem pel camí de la ferrata i ens porta prop de 2 h.

Recorregut: 505 metres.

La ressenya de dalt, és la via tal i com la vàrem fer....S'he l'ha
currat l'Edu, està fet tot un artista ...

Per fer l'Alfa Centauro ...... Aquesta resse és molt bona...d'aquí l'he tret...

Material empleat: Nosaltres hem utilitzat un joc de friends fins al 3 , joc d'aliens, algun tasco i bagues per savines + 12 cintes exprés .

Equipament: Via semi-equipada.Claus i algun buril.

Llargs originals de la via: 20.

Temps empleat: 7 hores.

Primer llarg: ( 4+ ) Al començament de la via trobem una fletxa de color groc pintada a la pared , indica el començament de la via Eder...Pugem per terreny fàcil i totalment des-equipat amb tendència d'anar cap a la dreta, als 30 metres trobem un altre fletxa groga, aquí seria on està situada la primera reunió, continuem amunt i cap a la dreta i quan portem uns 50 metres de corda muntem reunió aprofitant una savina.

Segon llarg: ( 5+?) Just davant de la reunió puc veure un parell de claus, que ens marquen per on va la via... pujo per un suposat 4+ , xapo un parell de claus i un espit...només per el grau del que estic escalant ja me'n adono de que no estem a la via......em toca destrepar fins l'espit, després de comprovar totes les possibilitats...ens mirem un diedre que puja per l'esquerra... aquest diedre te més pinta de ser el que marca la ressenya?...total des del espit continuo pujant una mica fins una reunió de dos espits, la passo de llarg, faig un flanqueig bastant heavy , uns 8 metres i em fico dins del diedre...

continuo amunt , trobo un clau pel camí...el diedre te els seus passos i la roca no és gaire bona... friend per aquí ...alien per allà...i així fins que l'Edu em crida "poca corda" la corda ja frega molt degut al flanqueig que he fet abans...I faig reunió en una savina .

A dalt jo començan el segon llarg i abaix l'Edu arribant a la reunió del mateix llarg.

Tercer llarg. ( 5+ ? ) Des de la savina, hem divisat una reunió de burils situada en una petita feixa, just la dreta, per sobre nostre. El diedre continua amunt una mica més, però ja es veu més xungo... L'Edu deixa el diedre i se'n va fins la reunió, la xapa i continua amunt, aquí hi ha un pas més difícil...hi han dos claus molt junts, com per fer un Ae... després continua per un diedre que marxa a l'esquerra per terreny més faci'l fins la primera gran feixa.

A Dalt , l'Edu Escalant el tercer llarg i abaix jo a la R2.

Quart llarg: (4+ 5+) Travessem la feixa flanquejant a la dreta ...busquem un altre marca... no en trobem cap, però si un clau que ens indica el començament de la via...ara si que estem a la via Alfa Centauro ... just per sota podem veure una savina amb cordinos i un mallon que seria la sortida original... Aquí continuo pujant jo...tram fàcil de 4+ , xapo dos claus i faig un flanqueig a la dreta, trobo la reunió, dos claus, tenim de guanyar temps ...així que xapo i continuo amunt per un diedre molt guapo de 5+ , en el que només trobo un clau, faig reunió passat el diedre,la reunió son dos claus units amb un tros de corda, i el clau de dalt es mou...

Des d'el terre fins la primera feixa, hem pujat entres llargs... pujant bastant a l'aventura, després hem averiguat que hem fet els tres primers llargs per la via Eder.

Cinquè llarg:( 5º ) l'Edu Surt per la dreta de la reunió...supera una petita panxeta, xapa un clau ...agafa un petit diedre...en aquest punt hi ha un altre clau...i continua pujant fins una feixa...Aquí fa un flanqueig a la esquerra fins un arbra bastant gran en el que prepara la reunió.

Sisè llarg: ( 4+ ) Sortim per la dreta de la reunió, passem de llarg un diedre... i agafem el següent diedre , hi han bones savines per assegurar-nos...i ja arribem a la gran feixa. insta.lo reunió en un bon arbre.

Setè llarg:( 4+ ) Hem travessat la feixa caminant, ja tenim davant l'últim pany de pared, ara ja entrarem a la via Platinum. Trobem una fletxa picada al inici....encara queda un bon tros de pared, i resulta ser de lo millor, la roca millora considerablement, ... Continua pujant l'Edu... Fa el primer llarg de 4+ , xapa els dos claus de la primera reunió i continua amunt amb el següent llarg que és de IIIº, sacava la corda i tinc de sortir un tram amb ensamble...finalment instal.la la vuitena reunió en una savina. Aquí trobem una caixa amb un llibre de piades.

Vuitè llarg: ( 4+ ) Llarg guapo...Surto per la dreta de la reunió i pujo recte amunt per terreny fàcil fins un gran arbre, passo de llarg aquesta reunió...surto flanquejant per la dreta, em fico dins d'un diedre fins trobar un clau que protegeix un pas desplomat, superat això arribo a una gran feixa...faig un gran flanqueig fins arribar a la reunió.un clau.

L'Edu fent el flanqueig per arribar a la reunió.

Novè llarg: ( 1 ) Simplement continuar flanquejant per la feixa, fins trobar un altre clau que ens marca la següent reunió.

Desè llarg: ( 4+ 5º ) Llargs guapos pràcticament des-equipats, amb molt bona roca... l'Edu, puja protegint-se amb les fissures fins arribar a una reunió de dos claus, agafa un petit diedre fins trobar un clau que protegeix un pas desplomadet, superat això, un altre diedre amb un altre clau i flanqueja a la dreta fins que trobar la següent reunió...dos claus.

Onzè llarg: ( 4+ ) Llarg des-equipat, bona roca. Sacava lo bo! pujo per un diedre que ens queda just a la dreta, faig servir un parell de savines per protegir-me, enllaço amb un altre diedre que ja em porta al cim, instal.lo la reunió amb dos savines. Aquí trobem una bústia amb el nom de platinum pintat.

A dalt.....el tram final de la via i abaix la reunió del cim.

Observacions: La pared està ven orientada al sol. Surt una escalada força llarga però interrompuda per feixes que li treuen ambient. La via està pràcticament des-equipada, tindrem d'autoprotegir-nos contínuament.... La qualitat de la roca es molt variaada, predominant la bona roca a la part superior.

Escalada realitzada: 17-novembre-2007.

Piter ha dit...

Bones Miquel !!

Una gran escalada.. nosaltres la vam fer fa relativament poc amb en Marc, pero sense entrar per la Eder. Es molt guapo això d'investigar per la paret, buscant l'itinerari que proposen els aperturistes.

Apa.. a veure si coincidim algun dia !!

Miquel Sabadell ha dit...

Ei Piter!... La via ens va agradar molt,llàstima que teniem poca llum i volíem trobar la ferrada de dia...I tant,ja farem per coincidir!!

Piter ha dit...

jeje

nosaltres no coneixiem la baixada per la ferrada i vam anar per la convencional pre-ferrata. Quina encigalada !!

Per cert.. a veure si coloques les ressenyes ampliables.. que la de l'Edu me la volia mirar.. i m'he quedat amb les ganes.

edunz ha dit...

ei miquel! bona explicació nanu. Només però que es veu que la EDER fa el primer llarg fins a l'arbre on vam muntar la R nosaltres (una alzina)
Piter, a la resse trobaràs l'equipament que hi ha ara. A la resse original hi havia més assegurances.. tb la trobaràs al caranorte
ciau!

Raquel ha dit...

Osti Miquel!! Al final no podrem fer cordada junts, que veig que em vaig quedant enrere!! je, je!!