dilluns, 19 de novembre del 2007

Via El Somni Pirata ( Pared de Canalda ).


Els comentaris que havia llegit als fòrums de l'escalada a Canalda no eren gaire positius...la gent, parla de roca dolenta, assegurances justes, caigudes dolentes sobre repisas, llargs exposats...etc... a mi m'agrada comprovar les coses per mi mateix ...L'Edu me'n havia parlat bé de la zona.... Ell ja te fetes unes quantes vies per Canalda....Jo es el primer cop que escalo en aquesta pared, aquesta no és precisament una de les vies més fàcils ......Divendres surto del curru a les vuit del matí, he quedat amb l'Edu a Solsona .Estem en plena onada de fred i les temperatures a l'ombra son sota cero...Un cafè al bar on tenen les ressenyes i ens posem en marxa....El lloc molt guapo i la pared invita a ser escalada...




Primera ascensió: Manolo vilchez, Josep Vila i Armand Ballard. 22-10-1989.


Recorregut: 200 metres.


Dificultat: 6b i Ae ( 6a obligat ).


Horari aproximat: De quatre a cinc hores.


Aproximació: Des del cotxe , pugem un petit caminet que puja directament fins el peu de pared. 10 minuts.


Descens: Des del cim flanquegem a l'esquerra fins trobar una canal, baixem per la canal fins que queda tallada i aquí tenim dos ràpels llargs o tres de curts,des d'aquí seguim flanquejant a l'esquerra i passada la casa en ruïnes agafem el caminet que baixa fins la carretera.


Material: 12 cintes exprés, algun friend o aliens poden ser útils. (nosaltres només hem fet servir l'alien groc). ( Estrep molt útil ).


Equipament: La via Esta equipada, Pero és una mica expo....Parabolts al primer llarg si fem la entrada per Funció Delta. Burils i dos claus a la resta de la via i algun espit en alguna reunió.

Escalada realitzada: 16-11-2007.




Copia de la ressenya original de la via....

Primer llarg: ( 6a ) Començo pujant jo, pel primer llarg de la via Funció Delta, va just per l'esquerre de la via original i es una alternativa recomençada en el llibre de les 100 millors... Aquest tram està molt ben assegurat amb parabolts, de fet només començar ja veig de quin pal va l'escalada en aquesta pared...vaig superant varies panxes amb bona roca i amb passos molt guapos e intuïtius, es tracta d'anar buscant les parts més febles de la pared per poder superar les panxes, després d'uns metres escalats i uns 8 parabolts xapats, ens trobem amb el que seria la primera reunio de la via Funció Delta, la passem de llarg i uns metres més amunt i una mica més a l'esquerra trobo e instal.lo la primera reunió del Somni Pirata, (reunió rapel.lable). La primera impressió és molt positiva...




Jo i l'Edu al primer llarg...




Segon llarg: ( 6a ) Continua pujant l'Edu... Al llibre de les 100 millors ressenyen que hi ha un tram expo de 6a, nosaltres coincidim en que no hi ha cap pas que superi el 5+. Hi ha algun tram exposat entre la segona i la quarta assegurança... El caràcter de la via comença a veure's ...Les assegurances son burils, per sort, en bon estat, però bastant distanciats entre ells. El llarg comença fent un flanqueig ascendent a l'esquerre, el recorregut és tot en placa, superem una especie de diedret fissurat, i uns metres més amunt flanquejarem a la dreta fins trobar la reunió.




L'Edu al inici del segon llarg , te d'arribar fins aquell sortint de pedra que forma una fissura amb la pared i jo a sota arribant a la reunió...




Tercer llarg: ( 6b ) Aquest Llarg és preciós... Començo escalant un pel a l'esquerra, xapem tres burils, aquí hi ha un pas que serà de 6a i no de 6b com marca la ressenya que portem, superat el pas, fem un flanqueig bastant gran a la dreta, trobem 2 burils. Hem arribat fins un desplome't, aquí tenim el pas de 6b, no es veu especialment difícil, però ens caldrà ser una mica alts per arribar i agafar-nos a una pressa bona , ... jo com soc baixet..jeje!...i no tinc ganes de posar a proba la resistència del buril..faig un passe't d'A0 per agafar-me a la presa i amunt en lliure ......supero un altre panxeta i recte amunt fins trobar un buril i un clau , pràcticament junts, en aquest lloc també trobo alguna dificultat...supertat aquest pas anem a l'esquerre i reunió.




Jo obrint el tercer llarg...

La Roca en aquest llarg és un molt bona, és el que li diuen corall vermell, i que fa honor al nom de la via , ja que anem navegant sinuosament pel corall i les onades que son les panxes...
Els meus braços ja comencen a estar cansadets no estan acostumats a tant desplom seguit...(Reunio rapelable) .



Travessant un tram de corall vermell del tercer llarg...




Quart llarg: ( 6a ) Sortim per l'esquerra per superar la panxa que tenim davant, aquí l'Edu protegeix la sortida amb un alien groc, el primer buril està una mica amunt...superada la panxa de 5+. Flanquegem a la dreta fins trobar un diedre, just en aquest diedre està el pas de 6a, bastant exigent per cert... després anem a la dreta fins trobar la reunió.





Obrint el quart llarg, aquí es pot veure l'alien groc al inici del llarg...

Cinquè llarg: ( 6a Ae ) Aquest llarg ja em va costar lo meu... Les sortides en lliure dels desploms s'hem van fer més difícils de 6a...Començo escalant un tros de placa de 6a fins arribar a uns passos d'Ae ... ja noto els braços bastant inflats...els quatre llarcs que portem escalats es fan notar...així que trec l'estrep...tot i així a la sortida de l'Ae flipo i tinc algun problema per recuperar l'estrep, amb petita caiguda inclosa...una mica més endavant em trobo amb un desplom ja bastant més pronunciat...aquí la tònica es la mateixa, estrep i anar tirant...un altre cop per sortir de l'Artificial flipo bastant, hi han bones preses però ja tinc els avantbraços inflats i no m'aguanten gens ni mica...bé superat això, flanqueig a la dreta i monto reunió.




La meva cara ho diu tot...


Aquest llarg també és molt guapo, llàstima de porta ja la pila baixa...La reunió esta en un lloc guapissim, sobre el desplom i amb un pati de la hòstia....
Aquí si anem amb poca pila o justets de grau, el millor seria portar 2 estreps un per cada sortida dels Ae, deixar-los a les sortides i que el segon ja es preocupes de recollir-los. Si venim bé de forçes o som superguerrers, ni estreps ni res de res, 6a/ae i amb una ma al cul.jeje!



Aquí estic superant l'últim Ae ...


Sisè llarg: ( 5º ) En aquest llarg trobem trams de roca trencada que no donen cap confiança, començarem pujant recte amunt, per després anar flanquejant a la dreta, ens trobem una reunió de parabolts que saltarem i després de superar un petit diedret una mica trencat, continuarem per l'esquerre per terreny fàcil i herbós fins la reunió. ( aquest es el llarg menys interessant )





Jo al cim , ja només ens queda anar a pendre la birra al bar...


Observacions : L'escalada a Canalda és molt i molt emocionant, es cert que les assegurances allunyen bastant i que et trobes amb passos de fotre els collons abans que el cap...jeje... en els quals no t'ho pots pensar gaire...En aquesta via la majoria de la roca és d'una excel·lent qualitat i amb trams de roca de corall vermell super adherent e interessant, roca que no havia vist a cap altre lloc , ja només per això ja la recomanaria.El recorregut és molt guapo i bastant sinuos, la via va buscant les parts més febles de la pared ... Somni Pirata una imprescindible de la zona.

10 comentaris:

Raquel ha dit...

Osti Miquel, tela estrenar-te a Canalda amb el Somni Pirata... tu sí que vas fort!!

Felicitats pel viote!! (un altre que a mi em queda com a pendent... je, je!!)

PGB ha dit...

Carai, sembla que aquest cap de setmana hi hagi hagut overbooking a Canalda! Sort que tots heu fet vies diferents aixi tenim varies piades ;)

Enhorabona per la via! A mi Canalda em fa massa respecte :P

Mohawk ha dit...

Jo crec que és una de les millors vies de Canalda. També va ser la meva primera a la zona i emva agradar molt. Tot i així no puc deixar de recomanar-te la Rodamons, la vam fer l'altre dia i em va recorda molt la Somni. De fet, pot ser que fessiu el primer llarg de la Rodamons ja...

Felicitats per la via!

Miquel Sabadell ha dit...

Ei raquel , em va agradar Canalda ,jeje! ah! la via que vas fer amb l'Edu i el Marc em sembla que és la "Fills de vent".La Somni tu pots fer-la tranquilament, la disfrutaras i l'encadenaras...

pgb , a mi tambè em fa respecte, però a la vegada em crida...merçi ,i animat a provar!

Mohawk , m'apunto la Rodamons a la llista... l'Edu tambè em va recomanar la Dimensió Aproximada...

Gatsaule ha dit...

Definitivament Canalda és un lloc per gent forta, és evident. Per la resta d'acord amb tot, un lloc expo però que té alguna cosa especial. I la roca és bastant bona.

Molt maca la darera foto !

Piter ha dit...

Ondia.. en quatre dies tothom per Canalda. Sembla mentida ja que normalment diuen que es paret bastant solitaria.

Interessant paret.. pero a mi els romos no em van massa ! De totes maneres hi haurem de tornar.

Miquel Sabadell ha dit...

Si gatsaule ,per fer la somni pirata amb tranquil·litat, tens d'estar una mica fort, jo com últimament no ho estic gaire, vaig notar-ho al final...i vaig fer els Ae amb estrep i vaig patir les sortidetes...

Ja veus Piter ,overbooking a Canalda,jeje! llàstima del que us va passar, si no potser la impressió hagués estat diferent...encara i així veig que us va agradar...

Raquel ha dit...

Sííí, fills del vent es deia!! Gràcies!!

edunz ha dit...

ueps rak, la via era la Dimensió Aproximada

edunz ha dit...

per cert, la Rodamons i la Funció Delta tenen l'inici compartit fins aquella R que quedava a la dreta abans d'acabar el llarg que no vas xapar, que és la R1 de la FD. La R1que vam muntar és la R1 compartida de la Somni i la Rodamons (la línia de bolts que tirava amunt era de la Rodamons, la FD marxa des de la seva R1 a la dreta). Això ja quadra amb el croquis del soldevila quin no pinta res de la Rodamons i per això se lia el asunto...